Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

lördag 7 maj 2011

Det är en stor ära



för mig att dela ut dagens 
till
Knut Karlsson
Anders pappa
Adams farfar
och 
min 
svärfar
som finns i våra hjärtan
men som för flertalet år
sedan lämnade oss!


I Arbetarrörelsens arkiv i Landskrona producerar man "Månadens bild" och för Maj 2011 är rubriken:

"Knut Karlsson - Landets första cykelproffs"

Farfar Knut växte upp med tre idrottstokiga bröder i Landskrona och för dem var allt en tävling. Att kunna springa, hoppa eller kasta längst var mycket viktigt och det gjorde att Knut tidigt i livet hade en vilja av   stål och en otrolig vinnarskalle!

Mot Bjärnum och träningsläger. Här har ett gäng från Landskrona CK samlats 1952 utanför
legenden Sture Anderssons sportaffär på Föreningsgatan. Sture i mitten med mittbena. Notera verksamheterna i bakgrunden med parfym och tvålaffären Resia, Gunnars kemtvätt som låg in på gården och Malmborgs bilverkstad med en BP-skylt.
 I samma hus som Stures Sport fanns ett konditori. Ett tag med namnet Capri.
Resias lokal togs sedermera över av Stures Sport.
Den gamla lokalen behölls som reparationsverkstad. 

Knut cyklade för Landskrona CK men värvades till Vano i Varberg och fick ett arbete på stadens cykelfabrik Monark. Företaget såg dock hellre att Knut syntes i tävlingarnas prislistor än i fabriken.

1958
Knut tävlade i "Tunisien runt" och blev trea. Han började med bancykling och förstod att det var tuffare än att kör landsväg. Knut tävlade i Danmark och var mycket framgångsrik tillsammans med belgaren Severyens.



Farfar Knut provade också på ett år som landsvägsproffs i Italien, men intrigerna i den delen av cykelvärlden var ingenting för honom. Efter två säsonger som proffs lade han av. 

Efter att ha läst detta kanske ni kan förstå att min situation inte är så lätt, då jag lever med två vinnarskallar, en son och en sonson till Knut, som var en helt underbar pappa, farfar och svärfar som alltid ställde upp för oss! 

Men jag älskar alla tre, må ni tro!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥