Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

onsdag 4 maj 2011

Hatar särskrivningar!



Har alltid upplevt mig själv som mycket säker när jag skriver och stavar men nu börjar jag ibland tvivla...
Tror att det beror på alla konstiga särskrivningar som man möter i olika texter, på skyltar och i tidningar varje dag!




Läs denna text som jag satt ihop innehållande flertalet särskrivningar:




En röd hårig tjej gick en på ett ställe och mötte en bar personal. Tjejen beställde en mjuk glass. Det tog lite tid så hon tog upp en cigarett och tände denna då det hängde en skylt på väggen där det stod Rök Fritt! Tjejen hann också med att fiska upp en gammal skum tomte som låg i hennes väska och tuggade i sig denna. Till sist kom hennes beställning in: en mjuk glass. Eftersom hon var stressad slevade hon i sig glassen och tänkte samtidigt, att den tiden hon ödslade på att vänta kunde hon använt till att hämta sitt student plakat! 


Hade tjejen bränt sig i solen så hon var röd i skinnet och var hon hårig över hela kroppen? Var personalen bar på överkroppen eller kom där i "bara mässingen", så att säga? Varför beställa en mjuk glass? Eller menade hon en god mjukglass med strössel? Ska vi våga bjuda barnen på julgodis? En skum tomte kan ju skrämma slag på vem som helst! Att röka fritt är långt ifrån samma sak som rökfritt! Och hur stod det egentligen till med studenten som redan var plakat/full?






Det blir så tokigt ibland! Brukar säga till barnen i skolan att de ska lyssna på sig själv först hur de säger orden innan de skriver dem och det brukar funka. Testa själv med en skum tomte så får ni se!







3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att skriftspråket har blivit sämre och sämre! I stort sett varje dag ser man dessa särskrivningar även av utbildade skribenter i våra tidningar. Det man ofta också både ser och hör är felanvändningen av de/dem och han/honom. Men vi är väl lite yrkesskadade ;)

    SvaraRadera
  2. Lisatan kan göras lång.... Stekt kyckling lever.....

    SvaraRadera
  3. Håller med er och blir så irriterad när jag läser i tidningar och ser hur de förenklar och misshandlar vårt vackra språk! Kram<3

    SvaraRadera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥