Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

söndag 15 maj 2011

Hemma på vår gata i stan...


har vi en murgröna som klär vår mur så vackert ut mot gatan till. Jag bara älskar att se dom ljusgröna bladen som växer fram, på våren, i alla de mörkgröna bladen som finns sedan tidigare år. Dom lyser så vackert i solskenet.

Men det finns två problem med denna vackra växt. Det första är att den slukar guldringar. De senaste två åren har vintern varit så häftig att murgrönsbladen förfrusit. Jag och maken har därför varje vår fått dra bort och ansa hårt i den stackars växten.





Ifjol försvann plötsligt min mans fina guldring i detta hav av murgröneblad. Vi hjälptes åt och letade överallt men fann ingen ring. Till sist fick vi ge upp och trodde att någon förbipasserande person kanske hade funnit och tagit den, när vi varit inne och pausat.



Självklart var vi besvikna för det var en alldeles speciell ring som betydde mycket för maken. Några dagar senare när jag går förbi ser jag något som glimmar i klätterväxten. Den här gången var det inget nytt illgrönt blad som blänkte i solen utan det var guld. Makens guldring hängde på en liten liten gren i murgrönan. Det resulterade i flera glädjetjut i vårt hus!!!





Den andra episoden jag vill berätta om murgröna är att alla hundar fullkomligt älskar att släppa både morgon- och kvällsdrillen på denna. Och det verkar vara helt okej för deras ägare. När vi vaknar en härligt sommarsolig morgon och vill gå ut och sätta oss med frukosten på vår bakgård kommer det en stank över muren som ingen kan utstå! Det är fruktansvärt när solen gassar i pinkpölarna. Varje dag får vi därför dra ut trädgårdsslangen och spola bort odören.



En sommardag fullkomligt "törnade" jag på detta. Hämtade en spann som jag satte ut vid muren på gatan och en skylt där jag skrev HUNDPISSOAR! Det här fungerade jättebra så tydligen kan hundar läsa.

Men sen skulle sonen ha en grillfest hemma på bakgården och det som han tyckte varit en cool grej som jag hade gjort var tydligen inte så häftig mer när grillfesten skulle invaderas av gamla hockeykompisar. Spannen och skylten hamnade då i källaren och en vecka senare var muren nerpissad igen. Vad ska man göra???






HUNDPISSOAR
TILL ALLA
HUNDAR
VAR SNÄLLA
OCH KISSA INTE
PÅ VÅR
MURGRÖNA!
TACK
PÅ FÖRHAND!












2 kommentarer:

  1. Katarinamaj 15, 2011

    Sätta ut spannen igen????

    SvaraRadera
  2. Spannen är bra! Men finns det inte något ofarligt medel eller någon doft som hundar verkligen inte gillar??? Så slipper sonen skämmas...

    SvaraRadera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥