Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

söndag 8 maj 2011

Lakrisal och nällor!

När jag var liten och det var en sådan här solig och varm söndag kom min farmors syster Svea och hämtade mig. Vi gick då ofta tillsammans till Pålsjö skog. På vägen dit delade Tant Svea alltid med sig av sina hemliga godsaker som hon hade i kappfickan.



Först fick jag en bit knäckebröd att knapra på. Det var mycket lättare att promenera långt då, tyckte jag. Sen var det dags att få en bit morot och det behöver man ofta för att gå vidare. Efter det kom ett torrt, obehagligt sviskon som jag fick kväljningar av. En torr aprikos som inte heller var min favorit precis seglade sedan ner i mitt svalg. Allt detta för att till sist få belöningen: 

EN LAKRISAL! SÅ SALT OCH GOD!



JAG ÄLSKAR SALT GODIS!, tror jag att jag sa varje gång i tron att kanske få en till. Då svarade Tant Svea alltid: Du kan bara få en för det är inte godis utan det är faktiskt HÄLSOKOST, som är bra för din kropp!

Tant Svea var en mycket klok dam som levde väldigt sunt. Hon var ogift, fröken, och arbetade hos dom finaste fruarna i Helsingborg. Jag såg upp till henne och köpte allt hon sa och berättade med hull och hår. Idag kan jag köpa tre rullar LAKRISAL i vår närbutik för en guldpeng!


I Pålsjö skog fick jag leka förutsatt att jag inte smutsade ner mig förstås.Vi matade ankorna och tittade på blommor. På vägen hem var det sen dags att göra lite nytta. I Tant Sveas väska fanns alltid påsar att samla nyttiga saker i.



Först plockade vi "nällor", som Tant Svea sa, som hon skulle ha till Nässelsoppa och annat. Och gissa om det gjorde ont. Tant Svea bar alltid ljusa vårhandskar men jag hade inget på händerna. Oftast kom jag hem helt "söndernällad"! Dessutom hatade jag Nässelsoppan som Tant Svea kokade!

Vi plockade också kastanjer som man skulle ha i sängen eller i ytterplaggsfickan så att man inte skulle få värk eller någon annan ledsjukdom. En och annan nyponbuske rensades också på vägen hem och det gjordes sedan nyponsoppa, te och desserter av dessa som jag inte var så förtjust i!



Men detta var spännande tyckte jag och Tant Svea lärde mig massor om världen på våra promenader. Många av de familjer hon arbetade hos hade varit ute i vida Världen och jag surplade i mig allt, för själv hade jag bara varit i Helsingör, i Danmark. Ett kärt barndomsminne!!!

Konstigt nog har jag en son som älskar Lakrisal och nyponsoppa! Förstår inte vem som gett honom dessa nyttigeheter! 

Kan det vara hans kloka mamma?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥