Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

söndag 8 maj 2011

N&N


Självklart plockar ni nyponen själv och gör eget
nyponskalsmjöl!



NÄSSELPLÄTTAR MED SKALDJURSRÖRA


Kickstarta våren med nyplockade nässlor!
    4 portioner
    2 ägg
    2 1/2 dl mjölk
    1 tsk salt
    1 dl grahamsmjöl
    1 1/2 vetemjöl
    2 dl crème fraiche
    2 msk smält smör
    1 liter sköljda späda nässelblad, ca 2 dl hackade och förvällda
    Tillbehör:
    80 g röd rom
    1 msk riven pepparrot
    2 dl crème fraiche
    150 g skalade räkor
    1/2 rödlök, finhackad
    1 dl hackad dill
    citronskivor
    svartpeppar
    Vispa ihop ägg och hälften av mjölken. Tillsätt salt, grahamsmjöl och vetemjöl och vispa tills smeten blir jämn. Häll i resten av mjölken och crème fraiche. Vispa slutligen i det smälta smöret.
    Förväll nässlorna i kokande vatten i en minut.
    Låt rinna av under iskallt vatten, krama ur, hacka och blanda ner i smeten.
    Stek plättarna i smör på båda sidor.
    Blanda rom, pepparrot, räkor, rödlök, dill och crème fraiche. Servera nässelplättarna med skaldjursröran. Dekorera med citronskivor och till exempel en dillvippa.
    Dra ett varv med pepparkvarnen över.

    ALLT FÖR DIN HÄLSAS SKULL! ÄVEN OM JAG HAR SVÅRT ATT TÄNKA MIG ATT DET INTE SKULLE KLIA I HALSEN DÅ NÄSSLORNA BARA FÖRVÄLLS I EN MINUT!

    MEN VAD GÖR MAN INTE FÖR SINA
    LÄSARES 
    SKULL!

    SMAKLIG SPIS! 

    2 kommentarer:

    1. Katarinamaj 08, 2011

      Annars finns det ypperligt nyponskalsmjöl att inhandla i affären, t.ex. på MAXI. Risenta tror jag fabrikatet heter. Fungerar jättebra att göra "egen" nyposoppa på. Och inte behöver man vänta till hösten på att nyponen ska mogna, heller... ;)

      SvaraRadera
    2. Du är så duktig,Katarina! Jag hatar nyponsoppa och skulle aldrig äta nässlor. Jag är lite och ibland mycket kräsen! Jag syftade på mitt inlägg om att jag plockade nypon när jag var liten... Bra tips! Kram<3

      SvaraRadera

    ♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥