Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

torsdag 5 maj 2011

Småord



Vart tar alla småord vägen som prepositioner och adverb exempelvis. Jag tycker mycket om sport och följer gärna detta både i tidningar på TV och live. Lever mig mer än gärna in i matchen och blir självklart exalterad om det lag jag håller på gör mål eller vinner.



Desto mer irriterad och besviken blir jag dock på dagens kommentatorer. En av mina favoriter är  Niklas Wikegård för han är rak och säger vad han tycker. Men även han gör så att jag blir frustrerad.

Vad är det då som irriterar mig så? Det är inte att Sverige krossade USA med 6-2 igår utan det är just avsaknaden av det lilla ordet med. Jag hör kommentatorerna tjuta när Sverige gör mål:


Sverige leder 1-0
Sverige ökar på sin ledning 5-2
Sverige vann 6-2

Vart tog ordet med vägen?


Det här är inget specifikt för ishockey utan det gäller i alla sporter och alla kommentatorer. Är det kanske så att kommentatorerna förr var "rappare" i munnen och han med att kommentera snabbare? Eller är det ren lathet? Är det kanske en ny modefluga? 


Hur det nu än är så tycker jag inte om denna förenkling av vårt språk och jag tycker det låter som om det är ett litet barn som inte har koll på grammatiken som pratar. Det värsta är att när jag försöker lära barnen i skolan, om vi spelar fotboll eller om de berättar om sitt favoritlag, att det heter: Barcelona vann med 1-0, så tittar de på mig som om jag kommer från en annan planet och hänvisar till vad kommentatorerna säger på Tv:n. Tröstlöst...

Dagens exempel:

"Efter debaclet mot Norge är Tre Kronor tillbaka i
 VM-turneringen på allvar.

Sverige vann 6-2 mot USA och visade upp övertygande spel."
 
Snälla, med 6-2 och ett övertygande spel, så blir

 jag nöjd!!!






2 kommentarer:

  1. Det här känner jag igen! Och en hel del annat också...

    SvaraRadera
  2. Ingrid, det finns många fler exempel att skriva om men satt och retade upp mig vid TV:n... Kram<3

    SvaraRadera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥