Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

tisdag 19 juli 2011

Kulturkrockar!



Gårdagen gav mig två annorlunda upplevelser. Jag har sedan en längre tid haft en man som ville bli vän med mig på Facebook. Det var ingen jag kände eller som någon i min lilla familj visste vem det var så jag avvaktade att lägga till honom som vän.

Upptäckte nu att han hade skickat några enkla "Hej" som meddelande till mig och började tänka att det kanske var en bloggläsare ute i vida världen som ville bli min vän, därför besvarade jag meddelandet och undrade varför.

Han förklarade att jag hade skrivit om mode och att han ville komma i kontakt med mig. Sagt och gjort jag lade till honom som vän för självklart blev jag nyfiken. Men det visade sig att han var en fattig pågaspoling på 28 år från Pakistan som tyckte att mina blå ögon var vackra och han ville gifta sig med en svensk kvinna och flytta till Sverige.

Hans bror bodde i Stockholm men han fick inget visum att resa ur landet. Jag svarade vänligt men bestämt att jag var lyckligt gift och dessutom så pass gammal som 46. Det respekterade han men undrade om jag kunde ordna en annan vän till honom eller en kvinna han kunde gifta sig med...

Jag förklarade att vi kvinnor i Sverige levde med friheten att välja religion eller att inte tro, att vi fick uttrycka oss som vi ville, att vi träffade en man, lärde känna honom, förälskade oss och gifte oss av kärlek, klär oss som vi vill, har vilken politisk åsikt vi vill, arbetar och gör karriär, lever i en demokrati...

Han gav inte upp och kunde inte förstå innebörden i det jag skrev. Varje gång jag startade Facebook så var han där... Nu är han inte min vän mer... Men säkert någon annans...

Nästa grej:

Under slutspurten av min morgonpromenad igår blev det väldigt varmt och jag stannade för att ta av min långärmade tröja. När jag sen såg upp möte jag en kvinna som var klädd från topp till tå i en burka.

Kände mig lite obekväm i situationen, inga fördomar alltså utan mer att jag hade friheten att ta av mig när jag blev varm. Skänkte kvinnan ett ögonkast men hon sänkte blicken och vill inte ha ögonkontakt med mig och det kan jag förstå.

Men då vi gått om varandra och jag funderat lite på situationen så bubblade en underbar tanke upp i mig och jag började att skratta hysteriskt för mig själv och struntade fullkomligt i att alla förbipasserande tittade på mig.

Tänkte på att kvinnan säker tyckte att min klädsel var opassande men då skulle hon bara känt till att jag dessutom hade min nyckelknippa i trosorna, då jag inte hade någon ficka... HIHI!

Alltså nycklarna i ett nyckelfodral och inte nere i trosorna för det hade nog skavt bra mycket, utan instuckna uppe i troskanten...

Respekterar de flesta människor men igår blev det två möten för mig med rejäla krockar...

HEMMA
EFTER TRÄNINGEN!


INGEN FICKA
I
TRÄNINGSTIGHTSEN...
FANNS INGET
LINNE
MED
46!

Idag blir det ännu mera avklätt på stranden!



2 kommentarer:

  1. Hihihi... så mycket huvudbry för dig, och mycket underhållande läsning för mig. TACK!!! Som det kan bli....
    kram

    SvaraRadera
  2. Tack, söta vän! Det var en märklig dag men lärorik och jag kunde inte annat än skratta... Kram<3

    SvaraRadera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥