Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

söndag 29 april 2012

2000-talet är tiden

Tog en välförtjänt sovmorgon eftersom natten inte ville vara snäll emot mig. Provade alla olika liggställningar men ingen passade. Kom dock på i morse när jag vaknade att jag provade inte att sova som Pippi Långstrump, med fötterna på huvudkudden, så det får bli ett nytt alternativ i natt. Alltid bra att ha lösningar på problem.

En annan sak som jag har funderat på och nu tänker jag på temat "Tid" som jag skrev lite om igår( Läs mer här!), är det här med att komma för sent. Det har också förändrats mycket.

På 1900-talet blev man fruktansvärt nervös om man kom för sent. På vägen funderade man ut vilken ursäkt som passade bäst då det inte var vidare "snyggt" att vara sent ute. Punka på cykeln, bussen var försenad, väckarklockan ringde inte, bilen startade inte, hade glömt att dra upp min klocka så den hade stannat eller så hade alla klockor hemma av någon konstig anledning slutat att ticka samtidigt...

Med darrande knä och skälvande underläpp, samt med vetskapen om vad den andra personen skulle tänka om ens dåliga uppfostran, bad man tusen gånger så mycket om förlåt. Den andra personen tänkte vidare att tar hon sig inte tid att komma i tid så är det inte mycket värt. Det handlar om respekt och hänsyn och vetskapen om att man stjäl någon annans tid. Men det kan ju hända alla att man kommer för sent EN GÅNG. 

Detta har förändrats, tycker jag. Nu finns inte bara den akademiska kvarten utan tålamodet för att någon kommer för sent har vidgats i tid. Idag verkar alla ha rätt till det och inte bara en gång utan flera gånger. Det är "snyggt" att släntra in lite försenad och verka så där busy och visa att jag är en VIP som är stressad och har mycket att göra.  

Ingen kommer med en massa långa påhittade lögner utan mumlar bara fram ett "Ursäkta" och börjar sedan att babbla på om alla projekt som den håller på med och kvar sitter den andra eller de andra och tänker säkert samma saker som man gjorde på 1900-talet.

Inte nog med att människor kommer för sent, de stjäl även en bit tid  till då de pratar på om sig själv och sen kan mötet börja... 

Ofta säger ingen någonting för jag menar vem vill avslöja att den själv är "osnygg" och "icke-busy", idag???




Nu är min datasejour över för en stund.
Dags att plantera lite blommor på bakgården
och
jag hoppas att solen är där i tid
för vi har en "Date" idag!



4 kommentarer:

  1. Håller med om det att komma för sent osv. Tror det bottnar mycket i respekt, förr hade man respekt, nuförtiden saknas respekt i många situationer, det är lite tråkigt, blir otrevligt i många situationer. Det var bättre förr :-) Må väl och var rädd om dej! Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt med någon somhåller med mig! Respekt är A&O! Ta hand om dig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med och undrar lite stilla...var har respekten tagit vägen!!?? Var på vägen till nu tog tiden en ny väg? Det är ju inte bara gällande det här med tid osm har blivit respektlöst...eftersom jag har några barn i skolan så går mina tankar till barns beteende...hur de pratar med lärare och andra vuxna...ett av mina barns lärare, träslöjdsläraren berättade på ett möte att eleverna inte lyssnade på honom. De lyssnade inte förrän han blev flytosig på dem och nära på skrek åt dem. I hans sal finns mga farliga redskap och det kräver att barnen lyssnar och lyder. Gympaläraren berättade att eleverna inte 'vill' göra vad han säger att de ska göra. Vadå inte 'vill' säger jag då. På min tid minsann...låter ju inte klokt men faktiskt då lyssnade man och man lydde vuxna, man kaxade inte emot. Respktlöst, tycker jag. Vart har den tagit vägen.
    Bättre förr? Absolut på väldigt mga plan.
    (blir så upprörd av detta, hade kunnat skriva mkt mer här...:-))
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Linda, allt går inte framåt och blir bättre. Skulle också kunna skriva hur mycket som helst om detta. Kram!

      Radera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥