Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

fredag 11 maj 2012

Från funktionellt till trivsamt

När jag växte upp som barn på 1900-talet var ett badrum ett praktiskt och gärna funktionellt rum. Det lades inte speciellt mycket handlag vid det vackra och trivseln. De flesta badrum hade badkar och i detta duschade man ofta sittande för det var inte så vanligt med duschdraperi.  

Utrymmet var ofta begränsat och att planera ett nytt badrum gick nog ganska snabbt. In med badkar, toalettstol, vask, ett badrumskåp med spegel och en rund starkt lysande och vit glaslampa så var det klart. Nu kräver det mer eftertanke och mer research, då vi skaffar ett nytt badrum eftersom utbudet är så mycket större.

Rena glada färger.


Alla vill väl ha ett så stort utrymme som möjligt och det ska vara mysigt med den rätta egna spakänslan. Rummet ska vara en oas där man vill tillbringa gott om tid och njuta. Inte nödvändigtvis så stort att det går att parkera bilen där, men kanske så att det rymmer både dusch och badmöjligheter.

Drömmen att ha duschar på flera ställen i huset.

Om man nu ska välja då gäller det nog först att fundera ut vilken stil badrummet ska ha. Ska det vara romantiskt lantligt, Shabby Chic eller vintagestil? Andra vill kanske ha en minimalistisk stil och tänker på det praktiska med städning osv. Några föredrar lyx eller kanske den industrialistiska lite opersonliga trenden som har kommit.

Mer "rå" modern stil.


Ljust, fräscht och hemtrevligt.


Det är inte så länge sen som vi byggde ett nytt badrum och det är jag mer än nöjd med, då vi valde att satsa mest pengar på själva duschutrymmet. Kommer ihåg när jag kom hem till några bekanta och för första gången såg en duschkabin. Vilken lyx! Den känslan hade jag i åtanke då jag gjorde mina val.


Nu kan du pimpa ditt badrum med fina duschdörrar/väggar eller badkarsskärmar designade för en mängd olika vinklar och vrår. Du kan också välja att ha konst i badrummet. Tänk vad allt förändras. Förr var nog kungen glad om han fick pryda en och annan badrumsvägg eller kanske ett inramat gråtande barn men nu kan man välja att visa att ränderna går aldrig ur...






2 kommentarer:

  1. Ja vilken skillnad, verkligen från koja till slott. Minns mormors utedass där vi satt två i rad men kungen fanns på väggen. Och när jag var liten gick vi till byns gemensamma badhus och badade en gång i veckan, annars var det badbalja i brygghuset som gällde. Ett stort badrum fick vi då jag var 8 år. Vilken lyx!

    Härliga minnen! Låter som man är 150 år...

    kramis

    SvaraRadera
  2. Det är inte bara tekniken som utvecklas utan vi som levt ett antal år under båda seklen kommer att ha varit med om en hel del. Nu förändras allt i en rasande takt och kanske är det inte så konstigt om det kommer att kännas som om vi hunnit med 300 år den dagen som vi lämnar jordelivet...
    Vi uppskattar kanske mer det vi har och kan skaffa oss eftersom vi upplevt sämre standard... Kram!

    SvaraRadera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥