Kontakta mig!

Kontakta gärna mig!

jeanette-stahl@hotmail.com

torsdag 6 december 2012

Morgonmys med skadligt pys

Enda fördelen med att vara hemma och som jag är just nu sjukskriven på heltid, är att slippa gå ut och ge sig iväg med cykeln på morgonen. Det är kallt och isigt. Alla har mössa och vantar. Men som ni vet så försöker jag alltid hitta det positiva i allting. Då har vi morgonmyset med en mugg rykande hett kaffe och ljuvliga stearinljus som står tända och värmer en överallt i rummet. Det är vardagslyx och något som är väl värt att uppskatta.

Trodde jag ja!

Nu varnar forskarna för hur skadligt det tros vara för oss människor med stearinljus! Det är inte så att jag är någon bakåtsträvare som inte uppskattar att forskningen går framåt, men snart har jag inget kul eller mys kvar, för allt är tydligen skadligt.

Läste på DN.se att ett enda mysigt stearinljus som står tänt i 10 minuter avger 300 000 pyttesmå sotpartiklar per kubikcm. i ett rum. Detta kan jämföras med att det är sex gånger mer än vad som avges vid Danmarks mest trafikerade gata. Ojdå!

Men jag tror att jag väljer att inte lita på den här forskningen under december månad och istället tänder ett stearinljus till. Får väl stanna inne en dag extra i månaden och inte utsätta mig för sot  och avgaser och andra utsläpp då. Det blir säkert JUL ändå!



3 kommentarer:

  1. Hahahaha... vi skal jo leve, mens vi kan det ;) jeg tænder også et lys mere!
    Ha en mysig dag :D
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Äsch! Jag tänder massa ljus och glömmer förskningen ;-)
    SV: Ja jag är rädd om honom...min goda riddare på en vit häst :) Underbara make som skämmer bort mig hihi
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den forskningen väljer jag bort just nu, kan inte vara utan ljus vid den här årstiden. Det blir väldigt mörkt, kallt, tris o tråkigt utan dem, nää här tänder vi några till. Kramisar Tina

    SvaraRadera

♥♥♥Skriv något så blir jag glad och försöker att återkomma till dig! TACK!♥